En god morgon

IMG_5809-2

03 aug En god morgon

Det finns alltid användning för bananer även om de mognat alldeles för snabbt. Antingen är det äpplena i fruktkorgen som jagat på bananerna att mogna eller att jag tryckt ner några i en trång gymväska som behandlas med mindre försiktighet. Men släng för tusan aldrig övermogna bananer. Ha istället alltid en påse i frysen där du kan fylla på övermogna bananer när de är på väg att checka ut. De frysta bananerna använder jag antingen till att mixa till underbart krämig glass med bara bananen som ingrediens. Vill man kan man göra olika smak genom att bland i lite vaniljpulver eller kanske lite raw kakao. Ett annat smart tips är att använda de frysta bananerna till uppfriskande smoothies. T.ex. en  med mandelmjölk, banan, jordnötssmör och hasselnötter. Är man inte sugen på något kallt tycker jag att ni skall ta och göra detta superenkla nyttiga bröd. Så underbart att bara äta med smör och västerbottenost eller kanske, smör, avocado och persillade-krydda. Mums och nyttigt, eftersom det inte innehåller varken laktos, gluten eller raffinerat socker.

 

Om ni inte ännu är övertygade om brödet eller att ta hand om era bananer så hör här:

I en studie gjord av Imperial Collage of London visade det sig att barn som åt en banan om dagen löpte 34% mindre risk att drabbas av astma.

Bananer är rika på kalium vilket har en kärlutvidgande effekt och på så vis bra för de med högt blodtryck.

Bananens förekomst av Kostfibrer, Kalium, Vitamin C och B6 ger förbättrad hjärthälsa.

Bananer innehåller Tryptofan, en aminosyra som visa sig stimulera minnert samt förbättra humöret.

Bananens höga nivåer av B6 tros kunna lindra klassiska PMS- symptom som t.ex. humörsvägningar.

 

IMG_5804-2

IMG_5809-2

Mjukt saftigt bröd med salt smör och krämig avocado, till det svart kaffe. En god morgon.

IMG_5813-2

Ingredienser:
3 mogna bananer
3 ägg
2 dl mandelmjöl ( blandar ibland olika så som mandelmjöl, majsmjöl eller kokosmjöl)
1 tsk bakpulver
2 nypor salt
ca 2 dl havregryn eller boveteflingor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Mosa bananerna med en gaffel blanda med tre ägg. I med mandelmjöl samt salt och bakpulver. Rör till jämn smet och rör sedan ner havregrynen. Smöra och bröa en avlång brödform eller använd bakplåtspapper i.  Häll i smeten i formen och toppa med valfria frön eller nötter. Dena gången hade jag linfrön och pumpakärnor. Grädda i ugnen i ca 30 min. låt svalna innan ni sätter tänderna i det.