07 sep Gong bao ji ding

I slutet av 1960-talet börjar Hollywoodfilm se ut på ett nytt vis. Tidigare hade hjältar sett ut som hjältar: långa, håriga och ståtliga ( var inte skådespelarna så långa fick de stå på en låda). Nu började de istället se ut som Dustin Hoffman. Där filmerna tidigare handlat om kampen mellan någonting Odiskutabelt Gott ( till exempel vackra vita amerikaner) och nånting Odiskutabelt Ont ( indianer,tyskar, ryssar, jobbiga tjejer, missbildade skurkar), började moralen bli mer tvetydig. Filmer som ”mandomsprovet” ( 1967) och ” M*A*S*H*” ( 1970) var grövre, råare, komplexare och uppkäftigare än Holliwoodfilmer varit dessförinnan.  Dessutom blev det succéer  på det enda sätt som räknas i drömstaden: De drog in container efter container med skönt blänkande dollars att genast omsätta i swimmingpooler och avancerade larmsystem till sommarkåken. Hollywoods moduler och storbossar satte förvånat whiskyn i vrångstrupen, släppte greppen om blondinernas skinkmuskulatur och kliade sej eftertänksamt bland hakorna.  Hade direktörerna gjort filmer efter eget huvud hade all filmer fortsatt sluta lyckligt (=skurken hängs) och ingen hade kastat judar, italienare, ”that little dwarf” Al Pacino och den ökende spridaren av veneriska sjukdomar Marlon Brando.

Men filmerna var i takt med tiden. En ny generation lyckligt bortskämda fyrtiotalister längtade efter att få det samhälle som gett dem all ifrågasatt på biodukarna. En ny generation regissörer , alla med skägg och smak för kokain, intog Hollywood: Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, George Lucas, Brian De Palma. En ny generations skådespelare blev en ny tids sneda och vinda och tunna och tunnhåriga storstjärnor: Gene Hackman, Jack Nicholson, Lily Tomlin, James Caan, Woody Allen, Ellen Burstyn, Shelley Duvall. De var oftast utbildade på Actors studio i New York, där lärarna Lee Strasberg och Stella Adler lärde ut metodagerande: att till hundra procent lära sig in i människan man spelar. Skulle man spela trött så höll man sig alltså vaken i flera dagar ( Dustin Hoffman i ”Maratonmannen”). Skulle man spela halt så la man vassa stenar i skorna ( Dustin Hoffman i ”Midnight cowboy”). Skulle man spela hallick hängde man i veckor med en livs levande hallick och låtsades vara hans hora (Harvey Keitel i ”Taxi driver”). Skulle man spela knarkare som knarkade man och skulle man inte spela knarkare så knarkade man ändå.

Den mest extreme metodaktören var förstås Robert De Niro, som gjorde sig känd genom sina minituösa förberedelser för en roll. Han lärde sig prata flytande Sicilianska för att spela den unge Vito Corleone i ” Gudfadern II” och åt upp sig trettio kilo för att spela den tilltjocknade boxaren Jake Lamotta i ”Tjuren från Bronx”. Inga fysiska och psykiska påfrestningar var honom främmande. Rollen var allt. I gengäld blev han en av århundradets mest legendomspunna filmstjärnor. Till detta bidrog hans hemliga och knepia sida. De Niro har genom åren ställt upp på ytterst få intervjuer, och har han gjort det har han vägrat att svara på själva frågorna. Tidningen Playboy – Som gjort några av världens bästa intervjuer när de inte försökt återupprätta stenåldern – Jobbade i flera år på att få till ett samtal.  I intervjun som slutligen kom till skott, tittar De Niro på klockan för förtsta gången efter tredje frågan. Det blir otaliga gånger till. Nio gånger stänger De Niro av intervjuarens banspelare, ibland för att få ett utbrott, ibland för att berätta poängen på sin historia. Däremellan reser han sig åtta gånger som för att gå.

Saker De Niro inte vill prata om: 
(klipp ut laminera och bär i plånboken om ni skulle träffa på honom)

1. Huruvida De Niro tillhört ett street gang som ung
2. varför han en gång i tiden kallats Bobby milk ( kanske därför att jag drack mjölk)
3. Vem han är och vart han kommer ifrån
4. Vem han är och vart han kommer ifrån en gång till ( och den här gången blir han arg)
5. Vilket pris berömmelse har
6. Jane Fondas kvaliteter som skådespelare
7. Hur han undvek sin kallelse till Vietnamkriget
8. Filmen ” Stolen Flowers” som han vill regissera
9. varför han hoppade av filmen ”The Goodbye Girl”
10. huruvida han sagt att ” Deer Hunter” är hans största rollprestation
11. Huruvida han tog heroin tillsammans med John Belushi
12. Huruvida han funderat på att skriva en bok
13. att han inte gillar Humphrey Bogart
14. att han gillar Stella Adler
15. varför han, Marlon Brando och Al Pacino  gör bäst ifrån sig med okända aktriser
16. huruvida Clint Eastwood är mer stjärna än aktör
17.  sin dotter
18.  sin son
19. nånting positivt om hans exfru Dihanne Abbot

Utdrag ur boken: ” Människor som gått till överdrift” av Kalle Lind. En kul bok.

Denna rätten från Sichuan- köket är en klassiker och man kan förstå varför. Här kommer Kinas matlagning fram och det har inget med sötsliskig biff att göra. Sichuan pepparn har en otroligt spännande smak,en blommig smak. När pepparn hamnar på tungan domnar den nästan av (godare än det låter) den liksom pirrar sig på tungan, skithäftigt. Denna rätten innehåller en jäkla massa chili men räds ej, när chilin steks hel på detta vis tillsammans med sichuanpepparn kommer dess fruktiga smak fram desto mer. Jag äter alla chilis jag kommer över i denna rätt utan att tänka och jag tycker ni skall prova med. En av mina absoluta favoriträtter som min vän Kaj bjöd mig på första gången jag smakade. Svetten lackade av styrkan men jag hade svårt att sluta äta då det var så förbannat gott. Dagen efter kan jag lova er att det som hamnade i toaletten luktade blommor av sichuanpepparn, Det ni! Detta är min versions och den är lite mildare, så får ni själva avgöra hur mycket extra pirri- pirri ni vill tillsätta utöver receptet.

IMG_3839CHOC7

IMG_3861CHOC7

IMG_3868CHOC7

GONG BAO JI DING 4 portioner

Ingredienser:
4 kycklingfiléer
5 vitlöksklyftor
motsvarande mängd färsk ingefära
det vita från 5 salladslökar
ca 10 st färsk chili
gärna 1 torkad pirii pirri eller extra chiliflakes (uteslut om du är mesig)
3 msk matolja
3 tsk hel sichuanpeppar
75 g rostade cashewnötter. jag rostar mina i lite sesamolja.

MARINAD
½ tsk salt
2 tsk ljus soja
1 tsk shaoxingvin eller halvtorr sherry
1 ½ tsk potatismjöl

SÅS
2 msk strösocker
1 mtsk tsk potatismjöl
2 tsk mörk soja
2 tsk ljus soja
2 msk risvinäger
3 tsk sesamolja
1 msk kycklingbuljong eller vatten

GÖR SÅ HÄR:
Skär kycklingen i kuber ca 2 x 2 cm stora. Blanda ingredienserna till marinaden och låt svälla en stund.

Skala och hacka vitlök och ingefära. Hacka salladslöken i längder om 2-3 cm använd bara det vita hårda av skaftet. Spara det gröna till något annat tex sallad nästa dag. Hacka chilin i lika stora bitar. Om du vill kan du rulla ut en del av fröna från chilistubbarna men när du fräser chilin sedan kommer dess fruktiga smak fram och blir inte så värst starkt som man tror.

Blanda ingredienserna till såsen. Lägg kycklingen i marinaden. Hetta upp en wok eller djup panna och häll på olja. Fräs chilistubbarna och sichuanpepparn tills chilin fått färg men ej blivit bränd.

Lägg sedan ner kycklingen och fortsätt woka. När kycklingbitarna börjar få färg slänger du i ingefära vitlök och salladslök, fortsätt woka ett par minuter tills kycklingen är genomstekt. Häll över såsen och kasta runt allt i pannan tills allt blitt tjockt och blankt. Häll ner de rostade nötterna och servera med klibbigt ris.

Tips: Peta inte med fingarna på något av kroppens fuktiga mynningar.